fredag 7 oktober 2011

Inför AIK-Skellefteå AIK, Hovet 8/10 16.00


Det känns på något konstigt sätt skönt att laget var helt ledigt från spel igår, torsdag. Jag personligen tycker det är skönt mestadels för att jag inte har glömt matchen mot HV i tisdags. Ja, jag vet, vi kan inte älta den matchen hur länge som helst, men jag kan ändå inte släppa den besvikelse som jag kände när Jukka V satte den avgörande straffen. Jag kände mer besvikelse än något annat. Inte arg. Inte frustrerad. Bara besviken. AIK gör säsongens bästa match och fullkomligt våldtar HV71 och visar hela svenska myshockeyfamiljen att AIK är fan att räkna med på allvar i år, för att sen helt försvinna under en period i tredje och släpper alltså in motståndarlaget i matchen igen och slutligen, den fulländande förödmjukelsen är fullbordad när Jukka Voutillainen kallt gör 7-8 på straff. Det finns inga ursäkter. Det får inte hända och det ska inte hända. Så därför, bra med spelledighet. Det har då funnits en chans att glömma debaclet mot HV. Det har funnits en chans att diskutera internt och det har funnits tid att bryta ihop och komma igen.

AIK kommer alltså ut på Hovet imorgon eftermiddag utvilade, laddade och förhoppningsvis, revanschsugna som aldrig tidigare skådat. AIK spelade mot Skellefteå AIK vid fem tillfällen förra säsongen och vi såg olika ansikten i alla möten. Vissa matcher var mer jämn än andra och inför i år så anser jag att ett av lagen blivit starkare än det andra och jag talar naturligtvis om vårt kära AIK. Skellefteå tappade många av sina nyckelspelare, allra främst från deras fruktade förstakedja där bara Jimmie Ericsson finns kvar idag. Oscar Möller finns i truppen och har börjat intressant om än lite trevande. Lee Goren är också ny för i år och är det någon av de två nyförvärven som glänst så är det Lee Goren som vi kan se i toppen av poängligan. Han var ett stort frågetecken inför säsongen, mest om han skulle hålla måttet som han gjorde 07/08, och nog har han övertygat så långt. Det blir att se upp med Goren, Ericsson, Möller och Bellemere, den sistnämnde som vi blivit van att se i Elitserien. Backsidan är bred och Pikkarainen tillsammans med Fredrik Lindgren och elitserierutinerade Jan-Axel Alavaara är tre backar vi ser i Skellefteå, och det är så klart inte tre svajiga utan mer stabila och pucksäkra backar. Skellefteå var ett riktigt bra lag förra säsongen och de har verkligen visat att de är en utmanare till SM-guldet även i år. Det gäller att AIK är med från start och tar denna uppgift på fullaste allvar.

Skellefteå har vunnit tre raka matcher och är i uppåtstigande form. Uppåtstigande form är AIK Hockeys raka motsats just nu. Ojämnt spel i de senaste matcherna, trots stundtals solid och bra defensiv. Uddlös offensiv, bortsett från den overkliga hemmamatchen mot HV71 senast där alla skott gick in. Jag har saknat den rätta fokuseringen. Vi har istället sett dålig fokusering, loja och tama framträdanden av vissa spelare. Och jag anser att vi inte tar med oss särskilt mycket av det vi sett de senaste fyra matcherna till matchen imorgon eftermiddag mot Skellefteå. Det är istället dags att vända blad och börja om på ny kula. Vi måste börja jobba med det allra viktigaste först, defensiven, och bygga framåt på det. Då är jag nöjd sen.

* * *

Fem senaste mötena med Skellefteå AIK:

SAIK-AIK 6-1 (3/2)
AIK-SAIK 4-5 (18/1)
SAIK-AIK 5-4 (4/12)
AIK-SAIK 4-2 (21/11)
SAIK-AIK 3-2 (30/9)

* * *

Håll koll på AIK Hockeys spelare #21 Christian Sandberg.
- En av killarna som inte hade världens mest lyckade kvällar i tisdags. Jag vet inte vart han hamnade till slut i plus/minusstatistiken, men jag misstänker att han inte var topp tjugo i AIK iaf. Sampa har verkligen blandat och gett den här säsongen och jag tycker inte att han nått upp till den nivå som vi fick se prov på förra säsongen. Sampa var under en del av säsongen i fjol, i varje match, överallt och han var den fältherre som laget verkligen behövde. Laget behöver Sampa och jag hoppas att vändningen börjar nu. Att Sampa börjar hitta flytet och tar med sig Bång i formkurvan som från nu ska börja peka uppåt. Sampa nätar mot SAIK.

* * *

Mitt tips: AIK-SAIK 5-3

* * *

AIK ställer Viktor Fasth i målet och Fredrik Svensson är tillbaka. Fredde Carlsson är fortfarande skadad men i övrigt så är det fullt manskap på lördag. Vi kommer få se två spelande lag och jag tror det kan bli en riktigt bra match. Alla till Hovet och så tar vi och knäpper dessa mindervärdskomplexa skoterbönder på näsan en gång för alla. Bygg bakifrån, solid defensiv och jobba upp en kreativ offensiv. Bygg på bra boxplay och fortsätt den inslagna linjen när det kommer att handla om powerplay. Då vinner vi detta. Framåt!

Inga kommentarer: