söndag 2 oktober 2011

Summering Brynäs-AIK, Läkerol Arena 1/10

Eftersom jag själv varit aktiv hockeyspelare, jag spelade till och med TV-Pucken 1999 för Jämtland/Härjedalen, vi slutade sexa det året, och eftersom jag hade en lagom lång karriär så vet jag att man som lag taggar till lite extra i omklädningsrummet när det är match. Jag hade ofta en tränare som stod i omklädningsrummet ett tag innan det var dags att gå ut som sa ett par väl valda ord. Alla tränare avslutade också allt som oftast sitt lilla tal med, "nu jävlar kör vi över dessa bönder", eller "nu går vi ut och visar vilka det är som bestämmer". Sen lämnade tränaren omklädningsrummet och det var upp till oss spelare att ladda de sista minuterna. Ofta så var det lagkaptenen, i det här fallet undertecknad, som försökte lätta lite på den tryckta stämning som rådde genom att vara lite rolig eller dra ett skämt. Mest för att lätta på stämningen. Men den sortens uppladdning skulle varvas med fokusering och allvar också. Jag har alltid upplevt att uppladdningen varit bra för jag har kommit ut lagom taggad till match och åtminstone varit fokuserad inför uppgiften.

Igår såg jag ett AIK som helt missat det här med uppladdning och fokusering. Fast jag ska säga att jag är kluven. Jag vet inte riktigt vart jag ska stå. För som Black Boris skriver på sin blogg så har det blivit en sådan fokusering på den defensiva hockeyn. Ser du ett snyggt mål så är det alltid någons fel istället för någons förtjänst att målet överhuvudtaget tillkom. Så det är svårt. Svårt att säga om Brynäs finlirade sig till en 3-1-ledning eller om det var det usla defensiva arbetet som bjöd hemmalaget på tre billiga mål. Jag upplevde de första tio-femton minuterna som att samtliga spelare i AIK var helt ointresserade av att prestera och helt ointresserade av att spela hockey. Det tog nästan två perioder innan man förstod allvaret och att man faktiskt hade en chans att rubba Brynäs i deras egna tablettask. Om det har med uppladdningen eller den egna fokuseringen att göra ska jag låta vara osagt, för jag vet inte. Jag har inte den blekaste aning om hur rutinerna ser ut innan match i laget, men det måste för i helvete taggas och fokuseras, och du som spelare måste känna det där jävlaranammat. Knyta näven och nu jävlar kör vi. Nu kom inte ens laget ut som ett lag inför nationalsången. Först gled fem-sex spelare ut, och sen övriga i en jämn ström. Det såg nonchalant ut. Om du som lag är på bortaplan och ska spela som ett lag, då ska du fan gå ut som ett lag också. Inte konstigt att det såg ut som det gjorde i början av matchen när ingen i laget var intresserad av att göra en laginsats. Nä, jag tycker det var direkt dåligt och tråkigt att se.

Spelmässigt så var Brynäs bra. De kom till anfall med bredd och satte hög press på AIK. Så resultatet är väl tyvärr helt rättvist även om jag tycker att AIK måste, MÅSTE, börja fokusera och vara beredd från första nedsläpp. Det känns som att laget sitter kvar i spelarbussen utanför arenan en period, värmer upp i andra för att sen gå ut och köra slut på sig själv i tredje. AIK bjuder återigen motståndarna på ett par riktigt bedrövliga minuter och det är också det som i slutänden kommer bli avgörande. Vi har sett det förr. Början av andra perioden mot Djurgården. Första halvan av första perioden mot Linköping. Och första perioden igår, med vissa undantag, var så fruktansvärt dålig att jag istället sett mitt gamla Näldens IF ställa upp på isen istället för AIK. Då hade vi åtminstone fått se spelglädje. Det existerade inte i AIK igår.

AIK spelade upp sig och blev bättre fram till den tredje perioden och var laget som förde den sista perioden. Men fram till dess så var det klasskillnad lagen emellan. Brynäs låg på och var kreativa, improviserade och sköt friskt mot Viktor. Vi fick se ett par försök från AIK Hockeys sida att sätta pucken, men en storspelande Honken Holmqvist motade oss, gång på gång och inte ens när Robban Rosén hade öppet mål så gick pucken in. Det var en match där vi inte skulle vinna helt enkelt. Och det märktes tydligt. Både på spelet och inställningen i laget i första och andra perioden.

Men två ljusglimtar från matchen hittar jag ändå. Att Daniel Bång fick sätta årets första puck i mål och noterades för årets första poäng tror jag kommer betyda oerhört mycket för honom. Han var en av lagets bästa spelare igår. Bång är en så otroligt bra spelare som har ett riktigt bra skott och han är alltid oberäknelig i sin spelstil. Jag hoppas att det kan få börja flyta på lite för honom nu, då kommer vi få se fler poäng från dennes klubba. Det handlar bara om att gnugga på och inte tappa allt självförtroende. Ljusglimt nummer två är att Josh MacNevin är tillbaka i truppen. Kul att se, och även om han inte var en av de bästa spelarna igår så hamnade han återigen i poängprotokollet. Och det är det vi behöver under denna säsong, en offensiv back som kan göra poäng, och det började ju bra. I övrigt så är det inte många som får godkänt. Fredrik Svensson? Jonas Liwing? Patrick Nemeth? Vad höll de på med i första perioden? Gynge? Rudslätt? Steen? Var någon av de ens ombytt när pucken släpptes? Hade vi inte gett bort den första perioden på det sätt som vi gjorde så skulle vi med lätthet skaka Brynäs. Det måste bli ett slut på att ge bort perioder till motståndarna. Då kommer vi inte vinna några fler matcher. Jag kräver skärpning och mer fokusering från start, och gå ut som ett lag nästa gång ni spelar bortamatch.

* * *

Matchens utropstecken: Daniel Bång var bra igår. Det var kul att se att han fick göra mål. Daniel Bång var bra, men han var inte Daniel Bång-bra. Han har en bit kvar men matchen igår var ett steg i rätt riktning.

Matchens frågetecken: Rudans friläge med Holmqvist i slutskedet av matchen. Hur kan karln inte göra mål? Där ska pucken bara in. Kan det ha varit så att den ofokuserade inställningen i början av matchen speglade sig i Rudans friläge och skott som stannade i magplattan på hemmakeepern? Kanske. Kanske inte.

* * *

Brynäs-AIK 4-3
(3-1,1-2,0-0)


Första: 1-0 (4.41) Sebastian Lauritzen (Nordquist), 2-0 5/4 (9.22) Daniel Widing (Dackell/Lavander), 2-1 5/4 (12.26) Dick Tärnström (Videll/Rosen), 3-1 (19.05) Sebastian Lauritzen (Widing/Nordquist)

Andra: 4-1 (33.50) Andreas Dackell (Larsson/Granström), 4-2 (37.50) Oscar Ahlström (Steen/V. Ahlström), 4-3 (38.46) Daniel Bång (Videll/Macnevin)

Tredje:

Skott: 34-29 (16-12,12-10,6-7)
Utv, BIF: 2x2 AIK: 2x2
Domare: Forsström & C. Lärking
Publik: 6 942

* * *

AIK ger återigen bort en seger till motståndarlaget efter en mycket tveksam inställning från start. Laget såg yrvaket och inte alls intresserade ut. AIK åt sig in i matchen och i tredje perioden, när det redan var försent, så spelade laget stundtals riktigt bra. Men varför inte spela så bra redan från första början? Många spelare bör rycka upp sig inför kommande hemmamatch mot HV71. Får vi se en repris från fjolårsmötet? Bång är ju på gång, så, varför inte?

Läs också Black Boris inlägg om matchen och Daniel Bång här.

Inga kommentarer: