onsdag 19 oktober 2011

Summering AIK-Växjö, Hovet 18/10

Jag trodde innan matchen mot Växjö att AIK längtade hem efter sina egna supportrar och Hovet. Jag trodde innan matchen att laget skulle gå ut på Hovets blanka och klara is och återigen kriga ner Växjö. Jag trodde innan på en solklar hemmaseger. Jag hade fel, fel och fel. AIK kändes nöjda med att ha klarat av tre raka bortamatcher och laget uppträdde vid flera tillfällen huvudlöst och direkt nonchalant.

Jag har svårt att plocka fram några ljusglimtar. Första perioden tycker jag båda lagen bjöd till och det var en stundtals fartfylld och intensiv match. Med andra ord, det var mycket trevligt att kolla på. AIK var det lag som förde och var det lag som var mest värd ett ledningsmål. Men roligare än så blev det inte. Matchen rycktes sönder av en hel drös med utvisningar och matchen avgjordes mer eller mindre under den tid som AIK spenderade med en man, eller i ett fall två man, mindre på isen.

Man måste ändå se det som att ett lag varvar formtoppar med formsvackor, så är det, och för varje förlust så är du närmare din nästa vinst, en sliten klyscha, men laget måste ändå uppträda som ett hockeylag och laget måste också spela utefter de mest grundläggande reglerna som gäller i hockey. Regler som är grundläggande redan från juniorhockeyn. Sådant som man tycker borde vara självklart.

Jag hoppas att vi får se en bättring och en uppryckning efter det långa uppehåll som nu väntar laget.

Inga kommentarer: