fredag 14 oktober 2011

Summering Frölunda-AIK 11/10 & Växjö-AIK 13/10

AIK åkte i tisdags iväg på sin veckolånga roadtrip där laget skulle möta, i tur och ordning, Frölunda, Växjö och HV71. Jag skrev innan denna bortaturné att vi bör räkna med att ta med oss minst tre poäng från dessa tre, på pappret rätt så tuffa, matcher. Nu har vi en match kvar och har kammat ihop fyra poäng på de inledande två bortamatcherna, vilket jag anser är mer än godkänt.

Att vi skulle rubba serieettan Frölunda i deras egna borg hade nog ingen alls räknat med och det såg länge ut som att vi skulle gå poänglösa. Men det var innan våra superförvärv, Robban och Linus, klev in i handlingen och fixade kvitteringen. Innan hade Gynge fixat 2-1-pucken med fin assistans från Blomdahl och Salle. Matchen gick till förlängning men väl där orkade inte AIK hålla emot utan fick se sig besegrade. AIK visade återigen upp att man är ett bra spelande lag, både defensivt och offensivt, när det gäller. Anledningen varför laget inte fick hål på Frölunda tidigare stavas Frederik Andersen. Denna jättegigant till målvakt som stod emot de mesta.

Matchen mot Växjö var ett förlängt arbete från matchen i Göteborg. AIK spelade en fortsatt strikt defensiv och Växjö, med sin Kallio, sin Moran och sin Iggulden, lyckades aldrig komma AIK riktigt nära. Viktor fick hålla nollan, något som han borde ha gjort mot Skellefteå AIK också men där slarv i försvarsarbetet i slutminuten bäddade för ett tröstmål för gästerna. Men alltså, Viktor höll nollan och AIK vann med 4-0. Övertygande siffror men för det inte alls orättvist. Laget kämpade och spelade en hel period med en man mindre, men det skulle aldrig spela någon roll. AIK var det starkare laget och vann rättvist.

Kedjan med Ahlström-Steen-Ahlström tyckte jag var formidabel i matchen mot Växjö. De parkerade i anfallzonen mest varje byte de var inne. Och det skulle också resultera i att den kedjan skulle få utdelning till slut. Jag har skrivit tidigare om att 'the Ahlstroems' har spelsinnet, skridskoåkningen och puckbehandlningen för att snurra runt och etablera tryck i anfallzonen, men det är lätt att hålla till i sarghörnen. Det vill till att man rör sig mot mål också, och det gjorde de verkligen igår. Och med ett större självförtroende i anfallsmomentet så kommer vi få se fler mål av denna karaktär. Kedjan behåller trycket i anfallszonen, tröttar ut motståndet, blixtrar till, går mot mål och trycker in den. Fantastiskt, inte ett öga torrt.

Nu återstår en match till på bortais. HV71 på lördag, 16.00. Sen väntar Växjö återigen fast på Hovet. Det ska bli oerhört intressant att se om AIK kan skaka HV71 återigen och ge laget en match. Därefter väntar alltså Växjö hemma och förhoppningsvis så kan våra defensiva spelare styra bort Kallio-Iggulden och pressa laget högt och på så vis lyckas ta tre nya poäng mot det lag som jag hoppas vi ska hålla oss framför i serien.

Angående Markus Svensson och hans kommande tid i Oskarshamn så var det inte mer än rätt att ge honom ett välförtjänt break från Elitserien. Det ger nog honom tid att fokusera på sitt egna målvaktsspel och få ännu lite mer matchträning, vilket jag tror han bara kan må bra av. Nu ska det såklart bli intressant att se hur han kommer sköta uppgiften i Oskarshamn och jag vet egentligen inte om jag vågar tänka på vad som kommer att ske med honom, den omtalade och lovande målvakten, om han återigen skulle ge ett tveksamt intryck. Match ikväll mot Södertälje och spel även på onsdag mot Almtuna. Inga dussinmatcher inte. Jag hoppas att han hittar tillbaka till sitt egna målvaktsspel under denna period för vad man hört av Stefan Persson så ska Markus vara vår näste Viktor Fasth. Åjo, då har han en del kvar att bevisa. Kanske är detta rätt väg att gå.

Jag läste förövrigt på Boris blogg om vad han väntar på, och ja, jag väntar också på Kent McDonnell. Jag tror han är spelsugen också. Och jag väntar på Fish. Och jag väntar på att Bång och Sandberg ska hitta tillbaks till fjolårsformen.

* * *

Frölunda-AIK 3-2
(0-0,2-0,0-2,1-0)


Första:

Andra: 1-0 (20.34) Jari Tolsa (Kahnberg/Von Gunten), 2-0 (33.08) Mathis Olimb (F.Pettersson/Pyörälä)

Tredje: 2-1 (57.45) Richard Gynge (Blomdahl/Salmonsson), 2-2 (58.51) Linus Videll (Bång/Rosen)

Sudden: 3-2 (61.14) Christian Bäckman (Kahnberg)

Skott: 25-23 (8-11,10-4,7-8)
Utv, FHC: 3x2 AIK: 3x2
Domare: Patrik Sjöberg & Tobias Björk
Publik: 7 566

* * *

Växjö-AIK 0-4
(0-1,0-2,0-1)


Första: 0-1 (4.00) Joakim Nordström (Videll)

Andra: 0-2 5/4 (24.44) Linus Videll (Tärnström/Rosen), 0-3 (29.33) Oscar Ahlström (Steen/V. Ahlström)

Tredje: 0-4 (56.09) Robert Rosen

Skott: 36-27 (13-8,14-8,9-11)
Utv, VL: 5x2 1x10 AIK: 8x2
Domare: Morgan Johansson & Mikael Holm
Publik: 5 163

* * *

Matchens frågetecken och utropstecken väntar jag med tills dessa tre bortamatcher är färdigspelade. Jag har en känsla att det kommer finnas mycket gott att analysera kring när dessa matcher är klara. Tre bra test för hela laget.

* * *

Sen har jag också stor förståelse för att tränare uttalar sig om AIK och att laget skulle vara ett slutspelslag i år. Och det är ingen hemlighet längre. AIK är bra i år. AIK är klasser bättre i år och det tack vare de nyförvärv som så här inledningsvis har visat sig vara mycket mycket viktiga. Videll, Robban och Tobbe Viklund har alla tre gjort ett starkt intryck på mig så långt och fortsätter de i den stil som man börjat så ser det mycket ljust ut.

Och jag kan inte låta bli att flera gånger per match förtjusas och förundras över Tobias Viklund och vilken komplett och fantastisk hockeyback han är. Han är så intelligent i sitt spel och så överlägsen sina motståndare att det är snudd på läskigt vissa gånger. Han bjuder på små detaljer som man annars inte ser och jag kan med lätthet säga att han hittills är lagets bästa back. Jag hoppas att han förblir skadefri och kan fortsätta att dominera som han gjort. Han har inte varit inne på isen vid många tillfällen som det blivit mål framåt, men det ska också tilläggas att han endast varit inne på två mål bakåt på tolv matcher vilket jag tycker är imponerande. Endast Fish är bättre, och han vet vi bara har spelat fyra matcher. Även Josh och Robban Rosén ligger i samma topp av minusstatistiken. Josh har bara spelat fem matcher och Robert vet vi är en väldigt fin tvåvägsspelare och det ska sägas att det är minst lika imponerande att se Robbans statistik från säsongen som gått så långt.

* * *

Nu väntar HV71 imorgon lördag och förhoppningsvis så får vi se ett taggat AIK som avslutar denna roadtrip på ett värdigt sätt. Och spelar laget som de gjort i dessa två matcher så kommer inte HV71 att få någonting gratis. Och vi ska sälja oss dyrt i Jönköping. Framåt!

Inga kommentarer: