måndag 10 oktober 2011

Summering AIK-Skellefteå AIK, Hovet 8/10

Denna text blir en kombinerad summering och ett mindre inför-reportage inför vad som kommer för AIK denna vecka. Förra veckan innehöll två matcher. En match vi helst vill glömma. Och en match vi gärna kommer ihåg. Mest kanske vi kommer att komma ihåg den för att det var den matchen som lugnade oss alla en smula.

Efter debaclet mot HV71 så var vi en stor skara som undrade, funderade och tänkte hur fan det skulle komma att gå mot Skellefteå AIK? Skulle vi få ett lugnande besked eller skulle vi fortsatt behöva vara oroliga över hur vår defensiv hjälper och inte hjälper vår målvakt? Skulle laget fortsatt ge bort perioder till motståndarlagen? Vi fick svar på båda de frågorna ikväll. Vi behöver inte vara oroliga över defensiven, den är precis så solid som den alltid varit när den varit som bäst. Och nej, vi ger inte bort några perioder till motståndarna. Inte överhuvudtaget. Två ganska så sköna svar, kan vi enas om.

Nu åker AIK på en roadtrip. Tre raka bortamatcher mot, i ordning, Frölunda, Växjö och HV71. Tre på pappret oerhört tunga matcher. Frölunda, serieledare och med en oerhörd fin form. Växjö, nykomlingen som med sin stjärnmålvakt och Mike Iggulden går som tåget och spås en oerhört fin säsong, om det fortsätter på detta sätt. Och HV71, laget som vi ställdes mot förra veckan, laget som började trevande men som vänder depp och sorg till en vinnande trend och som ser starkare ut nu än på hela säsongen.

Men först lite statistik efter matchen mot Skellefteå AIK.

* * *

Matchens utropstecken: Att laget går ut och kniper en seger över Skellefteå AIK är i sig ett tydligt bevis på att laget har gått vidare. Och tur är väl det.

Matchens frågetecken: Frågetecknet ställde jag mig efter matchen och det handlade mest om att det ska bli oerhört intressant att se vad som händer nästa match då Markus Svensson står. Det känns som att det kan komma att bli avgörande för hans fortsatta existens i AIK. Ännu en tveksam match och en ny plattmatch, då ställer jag mig frågande till om han verkligen är så dålig som han visat i tidigare matcher. Ja, jag är också medveten om att han inte kan lastas för alla mål. Men efter att ha sett otaliga repriser från matchen mot HV71 så ja, han ska ta på sig ett par av de målen. Det är rena nybörjarmisstag i målvaktsarbetet. Tyvärr. Jag hoppas och jag tror att Markus kommer få den upprättelse han förtjänar. Och jag hoppas och tror att han kommer att bli den andremålvakt som vi kommer behöva framöver när november/december månad anländer och det blir tätt mellan matcherna.

* * *

AIK-Skellefteå 2-1
(1-0,0-0,1-1)


Första: 1-0 (19.56) Robert Rosen (Gynge/Blomdahl)

Andra:

Tredje: 2-0 EQ ENG (59.22) Johannes Salmonsson (Nemeth), 2-1 (59.46) Christian Söderström

Skott: 32-32 (11-5,7-13,14-14)
Utv, AIK: 4x2 SAIK: 3x2
Domare: Mikael Nord & Georg Jablukov

* * *

Det är lätt att peka på enskildheter och plocka fram både positiva och negativa händelser från matchen, men jag väljer att hylla lagets insats och hylla det faktum att AIK åter är i det slag vi vill se de i. Det var ett lugnande besked. Nu hoppas jag att AIK ger allt i dessa tre bortamatcher som kommer i veckan. Först ut: Frölunda.

Inga kommentarer: