söndag 25 september 2011

Inför LHC-AIK, Cloetta Center 26/9, 19.00

Exgnagaren Jämtin i färd mot att näta mot Gnaget. Jag tror han stoppas rätt hårt precis efter det att bilden togs.

Linköping var det första laget som AIK ställdes mot i Elitserien förra säsongen. Första matchen i högsta divisionen på många många år och vi minns väl alla hur det gick? Torsk, 1-5, och alla tänkte nog, "välkommen till Elitserien, killar, njut så länge det varar". AIK tog faktiskt revansch mot Linköping två gånger om efter den matchen. Det ska tilläggas att vi haft ett väldigt oflyt mot Linköping som ofta passat oss väldigt dåligt. Nu passade visserligen Färjestad oss väldigt dåligt förra säsongen också så, vi får väl se hur det artar sig mot Linköpingslaget detta år.

Linköping kommer till spel utan Martin Laumann Ylven och Michael Holmqvist. Åtminstone som det ser ut i dagsläget. Veteranen Musse Håkansson är också oklar om han kommer komma till spel. Linköping kommer från två raka förluster och kommer vara otroligt taggade inför uppgiften att spela mot AIK på hemmaplan och vidare i motståndarlaget hittar vi de gamla Gnagarna Johan Åkerman, Andreas Jämtin samt Nicklas Hävelid. Att Norrena stått i AIK-kassen räknade jag med att alla visste sen innan. Men att vi var många som drog en lättnadens suck när Åkerman kritade på för LHC, och inte för AIK, är vi nog många att skriva under på. Vad minnen anbelangar så är de inte alltför muntra när det gäller Åkerman i AIK-dräkten. Och att LHC har en bra målvakt, i Norrena, vet vi sen innan. En målvakt som spelar mycket på humör och att ge han några tjuvnyp och irritera honom har du egentligen bara gott av. Får du honom i obalans och gör honom ofokuserad så får du lätt övertaget. Och det är oerhört viktigt om vi ska lyckas överlista och producera mål. AIK får se upp med den alltid hete Carl Söderberg och backen Mange Johansson som aldrig tycks sluta med hockey. Han ligger alltid i toppen gällande poäng, år efter år, och är en mycket fin back med många kvalitéer. Så Calle S och Mange J höjer jag ett varningens finger för. Linköping saknar, precis som AIK, sina artistkontraktare. Jag tänker då på tjeckerna Jan Hlavac och Jaroslav Hlinka som inte heller finns med, vilket vi kan dra nytta av då vi, som vi sett prov på så långt i säsongen, inte har samma behov av våra spelare med artistkontrakt som Linköping uppenbarligen har.

Jag förväntar mig att AIK går ut och spelar sitt egna spel, såsom laget gjort i de tidigare matcherna under denna säsongen, undantaget derbyt på Globen. Efter vad jag såg på Hovet igår så tycker jag att AIK i nuläget är en kandidat för slutspelet. Spelet är aggressivt och utan många misstag, ordnat spel och inge slarv samt resolut och kreativ anfallshockey. Lägg därtill en storspelande målvakt så har du AIK i deras form just nu. Kurvan på laget pekar spikrakt uppåt, anser jag, och jag vill att AIK inte visar någon som helst respekt för Linköping.

- Det som blir viktigt mot Linköping är som vanligt ett bra försvarsspel, att vi börjar därifrån. Sen får vi försöka krydda offensiven lite grann och stänka in några baljor, säger Nemeth till lagets officiella hemsida. En sund inställning tycker jag då vi bör fortsätta på den strikta defensiv som vi inlett säsongen med, den som fungerat så väldigt väl i de senaste matcherna. Linköping kommer garanterat komma med en offensiv satsning då denna match är oerhört viktig för laget och deras självförtroende.

- Vi har börjat bra, men det gäller att vi blickar framåt och trummar på mot Linköping, fortsätter Nemeth, och jag hoppas att laget visar samma glöd och aggressiva inställning imorgon, då kommer AIK sälja sig otroligt dyrt.

AIK kommer som bekant från en vinst efter straffar mot serieettan Frölunda och en stark bortaseger mot Modo innan det. Laget visar en god form och sett till senaste matcher och tabelläget så ska AIK vara knappa favoriter i matchen. Johannes Salmonsson saknas fortfarande och kommer inte till spel mot Linköping. Frågetecken också om Jocke Nordström är okej. Han klev ju som bekant av under matchen mot Frölunda, orsak är jag dock oklar över, men om han finns med i truppen eller inte imorgon visar sig. Om inte annat så vår väl Fredrik Svensson nytt förtroende som hårt checkande forward. Kanske den nye Bob Probert?

Jag hoppas också se Sampa och Bång fortsätta att kämpa på för att nå fjolårssäsongen. Det såg bättre ut mot Frölunda än vad det gjort i de tidigare matcherna. Får vi upp den kedjan en nivå till så har vi fyra riktigt starka kedjor. Gynge-Steen-Rudslätt, Videll-Rosén-Blomdahl, Ahlström-Ahlström-Nordström och DK-Sampa-Bång. Fyra mycket jämna kedjor där alla i praktiken skulle kunna avgöra täta och jämna matcher. Matchen mot Linköping kommer bli jämn. Jag känner det på mig. Så det gäller att hitta skärpan, speciellt i powerplay och behålla kylan och vara så bra och aggressiv som laget är, och har varit inledningsvis, i försvarzonen och i numerärt underläge.

* * *

Fem senaste matcherna mot Linköping:

LHC-AIK 1-2 (3/5)
LHC-AIK 4-0 (8/1)
LHC-AIK 4-1 (30/12)
AIK-LHC 2-1 (30/10)
AIK-LHC 1-5 (17/9)

* * *

Håll koll på AIK Hockeys spelare #14 Daniel Rudslätt.
- En defensivt mycket skicklig forward som ofta gör det stora arbetet i det tysta. En Samuel Påhlsson-typ. Otroligt viktig för laget med sin rutin och sin inställning. Hans egna spelstil kanske inte alltid gagnar poängprotokollet men då och då visar han prov på sina fina kvalitéer när det kommer till att producera poäng. Mot LHC tror jag det äntligen är dags för Rudan att göra första målet för denna säsong, om än att det är lite väl tidigt, Rudan har själv sagt att han behöver drygt tio omgångar innan han hittar formen. Jag tror och hoppas att det går fortare i år.

* * *

Mitt tips: 1-2

* * *

Frölunda i lördags var en mycket bra hockeymatch. Högt tempo, hög intensitet och inga mål. Det var, som Prozac belyser på hans blogg, som ett slagfält. Jag hoppas att AIK kan ta med sig den energi och den kraft som malde ner Frölunda, då kommer vi garanterat vinna mot Linköping. Behåll den strikta defensiven och krydda med den offensiva spelglädjen så har vi receptet för tre nya poäng och hjälp Viktor till en tredje raka nolla nu. Framåt stolta AIK!

Inga kommentarer: